در حال بارگذاری ...
شنبه 25 اسفند 1403

معرفی کارشناس مسئول دفتر ریاست و روابط عمومی

معرفی کارشناس مسئول دفتر ریاست و روابط عمومی

میثم استادیان بیدگلی

سمت : مدیر روابط عمومی دانشکده

تحصیلات : کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی اسلامی

شماره تماس :  03155511011 داخلی  2276

تعریف روابط عمومی  :

امروزه در سازمان ها، شناخت، درک متقابل و ارتباطات به منظور دستیابی به اهداف، به عنوان یک اصل اساسی مدیریت پذیرفته شده است. این نوع ارتباط که از آن به روابط عمومی یاد می شود یکی از مهمترین عوامل مؤثر در سرنوشت هر سازمان و گروه محسوب می شود. در دنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه ها و پیشبرد اهداف سازمان ها تلقی می شوند.

امروزه نقش روابط عمومی و حیطه فعالیت آن بر هیچکس پوشیده نیست. تمامی فعالان جامعه در بخش های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... جویای روابط عمومی هایی هستند که آنان را در طراحی روش های معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده یاری دهند. روابط عمومی نقش های گوناگونی را در جایگاه های متفاوت و شرایط متمایز از یکدیگر ایفا می کند، اما دو نقش قابل تفکیک آن در ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی از میان سایر نقش ها، نمایان تر است. هنر روابط عمومی این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد و آنان را با امکانات درون سازمان پیوند داده و اجرای فرامین درون سازمانی را تسهیل نماید و در نهایت ارتباط سازمان را با بیرون از آن به درستی برقرار سازد. در این راستا اولین قدم شناخت محیط و سازمان است و منظور از این شناخت، شناسایی و بررسی نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی آن است.

عمده ترین هدف سازمانی دانشگاه ها، ارتقاء امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها است. دانشگاه از سه طیف دانشگاهی اعم از استادان، دانشجویان و کارکنان تشکیل شده است. مدیریت دانشگاه مسئولیت هماهنگی بین این سه طیف را برعهده دارد. مدیریت برای رسیدن به این هدف، نیاز به ابزارها و سازوکارهای لازم دارد. یکی از این سازوکارها، بخش روابط عمومی دانشگاه است. بدون وجود روابط عمومی کارآمد، ایجاد هماهنگی و همراهی در دانشگاه ها در جهت اهداف عالی میسر نیست. کارکرد اساسی بخش روابط عمومی برای پیشرفت های علمی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاهها اهمیت اساسی دارد. تقویت روابط عمومی، به منظور تقویت روابط عاطفی بین مدیران دانشگاه از یک سو و استادان، دانشجویان و کارکنان از سوی دیگر ضروری به نظر می رسد. روابط عمومی به عنوان مهمترین سازوکار مدیریتی دانشگاه ها، نقش مهمی در هماهنگ سازی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دارد. توجه ویژه به روابط عمومی به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت تقویت تعامل و تفاهم بین بخش های مختلف دانشگاه عمل کند، حائز اهمیت است.

 

شرح وظایف :

  • برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج امکانات و منابع، هدایت، نظارت و کنترل بر امور مرتبط با مخاطبان  داخلی و خارجی دانشگاه 
    -  مدیریت و نظارت بر فرآیند انجام اقدامات لازم بمنظور برقراری ارتباط با دانشگاهها، مؤسسات و مراکز دولتی و غیردولتی
    -   برنامه‌ریزی و مدیریت  اقدامات لازم به منظور آشنا نمودن مخاطبان داخلی و خارجی دانشگاه  با رسالت، اهداف، برنامه‌ها و فعالیت های دانشگاه
    - مدیریت امور اجرائی برگزاری مراسم و همایش‌های مربوط به واحدهای تابعه دانشگاه طبق برنامه مصوب واحدهای ذی ربط
    - مدیریت انتشارنشریه‌های خبری با انجام هماهنگی های لازم با واحدهای ذی ربط
    - مدیریت فعالیت های مختلف تبلیغاتی دانشگاه در حیطه شرح وظایف اداره-
    -   فراهم نمودن زمینه لازم به منظور برقراری ارتباط و تفاهم بین دانشجویان، کارکنان، استادان و مسؤولان دانشگاه
    -  مدیریت امورپیمایش محیطی دانشگاه درزمینه سنجش نگرش، عقاید، نظرات و خواسته‌های مخاطبان  داخلی و خارجی  دانشگاه در قالب  نظرسنجی،  مطالعات محیطی و.... انعکاس نتایج آن به رئیس دانشگاه و حوزه‌های ذی‌ربط
    - نظارت و مدیریت امور مربوط به تشریفات و پذیرایی مهمانان داخلی و خارجی
    -  مدیریت فرآیند برقراری ارتباطات دو جانبه خبری و اطلاعاتی بین دانشگاه و رسانه‌های گروهی
    - مدیریت حضور موثر دانشگاه در رسانه های جمعی با اولویت صدا و سیما و خبرگزاری ها
    - عدالت اطلاع رسانی در انعکاس رویداد های دانشگاه
    - پیگیری انعکاس مطلوب رویداد های دانشگاه و تعامل با دانشجویان و دانش آموختگان در فضای مجازی
  •  ارتباط مستقیم با صداو سیما، رسانه های تصویری، نشریات، خبرگزاری ها و سایت های خبری
    - پوشش اخبار وگزارش رویدادها و موفقیت های دانشگاه به رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی
    - برگزاری کنفرانس های خبری
    - انجام مصاحبه با مسئولان دانشگاه و ارسال متن تنظیمی به رسانه ها
    -  هماهنگی با  حوزه ریاست دانشگاه برای گرفتن مجوز، مصاحبه یا تهیه خبر توسط خبرنگاران رسانه های جمعی
    - پوشش اخبار همایش ها، سمینارها وکنفرانس ها
    - تهیه و تدوین اخبار برای درج در صفحه اخبار واطلاعات سایت دانشگاه
    - ویرایش اخبار و گزارش ها
    - تهیه جوابیه برای موارد مطرح شده از سوی رسانه ها در باره دانشگاه
    - همکاری با رسانه های گروهی
    - طراحی، امور گرافیکی و بارگذاری اخبار، بر روی وب سایت دانشگاه
    - ایجاد زمینه آموزش رابطین وب سایت دانشگاه
    - تهیه ویژه نامه های مناسبتی الکترونیکی شامل آلبوم عکس، فیلم و محتوا
    - دریافت و فعال سازی اخبار دانشگاه از سایت های بیرونی
    -   اعلام مناسبت های مختلف مذهبی و ملی با پیام خاص
    - تنظیم و تدوین خبرنامه الکترونیکی
     - بروز رسانی فضای مجازی دانشگاه...
    ​​​​​​​
    - اطلاع رسانی مراسم و مناسبت های مختلف (فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، ملی) به دانشگاهیان از طریق:  پیامک نصب بنر و پلاکارد /   تابلوهای تعبیه شده در سطح دانشگاه
    - مطالعه و پیشنهاد راههای لازم جهت معرفی شایسته فعالیت ها، نشریات و محصولات علمی و....  دانشگاه در قالب نمایشگاه، بروشور، کاتالوگ و ....
    - تصویربرداری و عکاسی برنامه های مد نظر در داخل و یا خارج دانشگاه
    - آرشیو ونگهداری منظم و دسته بندی شده فیلم ها و عکس ها
    - طراحی بروشور،کاتالوگ،خبرنامه و ...... مرتبط با حوزه فعالیتی دانشگاه
    - طراحی بنرهای مناسبتی دانشگاه در طول سال
    -  زیباسازی دانشگاه از جمله تزیین یا نصب پرچم های عزا در محوطه دانشگاه به مناسبت های مختلف ملی و مذهبی با همکاری سایر واحدها
    -  برنامه ریزی برگزاری مراسم گوناگون به فراخور ایام و اعیاد خاص از قبیل برگزاری جشن های میلاد معصومین(ع) با همکاری امور فرهنگی دانشکده
    - برنامه ریزی امور تشریفات جهت بازدید مسئولان کشوری از دانشگاه
    - ارسال پیام های تبریک و یا تسلیت الکترونیکی به استادان ،اعضای هیات علمی و کارکنان به صورت روزانه
    -  همکاری در برگزاری مراسم، همایش ها، کنفرانس ها و سمینارها برای انجام امورتبلیغات
    -  برنامه ریزی، هماهنگی و همکاری در پذیرایی مربوط به مراسم و مناسبت های مختلف دانشگاه
    - برنامه ریزی، هماهنگی و همکاری در طراحی هدایای فرهنگی برای اهدا در مراسم و مناسبت های مختلف دانشگاه (طراحی لوح تقدیرو هدایا با آرم دانشگاه
    - ارزیابی، برنامه ریزی و هماهنگی درجهت صرفه جویی در هزینه های پذیرایی و هدایا برای مراسم و مناسبت های مختلف دانشگاه
    - مستند سازی و آرشیو عکس و فیلم مراسم و مناسبت های مختلف دانشگاه
    -  تهیه و تدوین بروشور دانشگاه به طور سالیانه و توزیع آن در مراسم و مناسبت های مختلف از جمله ثبت نام دانشجویان ورودی جدید، دید و بازدیدهای مختلف از دانشگاه و .....
    - تهیه وتدوین نقشه دانشگاه و ارائه به دانشجویان جدید الورود جهت آشنایی با مکان های مختلف دانشگاه
    -  تهیه و تدوین کتابچه تلفن دانشگاه و اطلاع رسانی آن از طریق درج در سایت و چاپ کاغذی هرچهارسال یکبار
    -  برنامه ریزی و ارسال دعوت نامه الکترونیکی و اطلاع رسانی جامع و کامل در مراسم روز معلم، روزهای میلاد، دید و بازدید عید نوروز و عید فطر
    - تهیه و تدوین متن های فرهنگی تاثیرگذار به مناسبت های مختلف برای نصب در تابلوهای سطح دانشگاه به خصوص مکان های پر تردد دانشجویان واستادان و اعضای هیات علمی و کارکنان
    ​​​​​​​ - نظرسنجی از دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی
    - نظرسنجی ازدانشجویان در جشن دانش آموختگی در باره میزان رضایت مندی آنان از اساتید و کارکنان در طول تحصیل
    - نظرسنجی از دانشجویان ورودی جدید در بدو ورود به دانشگاه
  • انجام انواع نظر سنجی از کارکنان
    - نظرسنجی دوره‌ای از اساتید، دانشجویان و کارکنان در خصوص نحوه عملکرد دانشگاه متناسب با مخاطب
    - نظرسنجی و بازخورد عملکرد دانشگاه از نظرارباب رجوع
    -  تعامل و ارتباط با دانش آموختگان با همکاری اداره آموزش مرکز